Spotkanie w sprawie objazdu na czas remontu, wiaduktu w ciągu drogi krajowej nr 32 w Wolsztynie.
W spotkaniu, które odbyło się w Starostwie Powiatowym w Wolsztynie dnia 23-11-2006 r. uczestniczyli przedstawiciele: PKP PLK S.A. z Poznania, GDDKiA Oddział w Poznaniu, UM Wolsztyn i Starostwa Powiatowego w Wolsztynie zgodnie z załączoną do niniejszej notatki listą obecności.
Na spotkaniu tym zostały przedstawione następujące propozycje objazdu wiaduktu:
-
Skierowanie objazdu przez tory PKP na wysokości łącznika drogi krajowej nr 32 z ulicą Dworcową. Propozycja ta nie została zaakceptowana przez przedstawicieli PKP ze względu na występujące rozjazdy, zwrotnice i inną infrastrukturę kolejową i „przecięcie” całego węzła stacyjnego trzecim przejazdem.
-
Skierowanie objazdu z ulicy Fabrycznej (droga wojewódzka nr 305) za parowozownią wzdłuż linii brzegowej jeziora Berzyńskiego pod wiaduktem z wyjazdem na drogę krajową nr 32 w rejonie hali sportowej „Świtezianka”.Propozycja ta została odrzucona po wizji lokalnej przez wszystkich uczestników z powodu zbyt dużych nakładów finansowych, które należałoby ponieść za wymianę gruntu nienośnego w rejonie jeziora oraz za wycinkę rosnących tam drzew. Ponadto problemem dodatkowym jest własność gruntów.
-
Skierowanie objazdu z drogi wojewódzkiej nr 305 drogą gminną przez wieś Adamowo do drogi powiatowej nr 3810P, następnie w kierunku miejscowości Obra do drogi wojewódzkiej nr 315 i do drogi krajowej nr 32 w miejscowości Wolsztyn. Przedstawiciele GDDKiA uznali, że trasa objazdu jest zbyt długa oraz przystosowanie w/w gminnej drogi gruntowej dla ruchu pojazdów ciężarowych jest zbyt kosztowne.
-
Skierowanie objazdu poprzez drogę powiatową nr 3804P Wolsztyn – Chorzemin – Ruchocki Młyn do drogi wojewódzkiej nr 305 w kierunku Karpicka i do drogi krajowej nr 32 w kierunku Poznania. Objazd ten będzie oznakowany jako zalecany dla samochodów osobowych do 3,5t. Ruch w tym kierunku wiąże się z umocnieniem drogi powiatowej na odcinku gruntowym Chorzemin – Ruchocki Młyn o długości 1,8 km poprzez wykonanie podbudowy tłuczniowej o grubości ok. 15cm i zaklinowaniu jej destruktem. Zadanie to zobowiązała się wykonać GDDKiA Oddział w Poznaniu.
- GDDKiA Oddział w Poznaniu zobowiązał się również do ustawienia znaków informacyjnych o zalecanym objeździe dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t do Zielonej Góry na węźle komunikacyjnym w miejscowości Komorniki i zalecanym objeździe dla samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t do Poznania na węźle komunikacyjnym w miejscowości Sulechów.
- GDDKiA poinformowało uczestników spotkania, że jedynym realnym objazdem wiaduktu dla samochodów ciężarowych i osobowych ze względu na nośność drogi, jej szerokość, parametry techniczne łuków poziomych oraz skrzyżowań jest były ciąg drogi krajowej nr 32 biegnący ulicami Poniatowskiego, Dworcowej, Al. Niepodległości w miejscowości Wolsztyn.
W związku z tym planuje się wykonanie tymczasowych sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniu ulic Dworcowej, łącznika z drogą krajową nr 32 oraz na skrzyżowaniu ulic Poniatowskiego, 5-go Stycznia i Dworcowej – które to będą miały na celu zminimalizowanie uciążliwości przejazdu przez te skrzyżowania. Starostwo Powiatowe w Wolsztynie w obawie przed degradacją nowo wykonanej nawierzchni na ulicy Dworcowej i na ulicy Poniatowskiego od przejazdu kolejowego do skrzyżowania z ulicą Bohaterów Bielnika zaproponowało wykonanie profesjonalnej oceny stanu technicznego istniejących nawierzchni przed i po zakończeniu objazdu. Pozwoli to na ocenę ewentualnego zniszczenia nawierzchni na tych ulicach.
GDDKiA Oddział w Poznaniu zobowiązał się do ewentualnej naprawy nawierzchni poprzez jej sfrezowanie i ułożenie nowej warstwy ścieralnej. Po zakończeniu objazdu GDDKiA Oddział w Poznaniu zobowiązał się również do przebudowy ulicy Poniatowskiego na odcinku od ulicy Bohaterów Bielnika do skrzyżowania z drogą krajową nr 32. W kosztach tego zadania będzie partycypowało Starostwo Powiatowe w Wolsztynie.
Na spotkaniu tym poruszono również sprawę budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego, Gajewskich, Al. Niepodległości i Fabrycznej. Ustalono wstępnie, że koszty budowy tego ronda powinni ponieść GDDKiA Oddział w Poznaniu, WZDW w Poznaniu oraz samorząd powiatowy i samorząd miasta i gminy Wolsztyn.