Uczniowie wolsztyńskich szkół ponadgimnazjalnych wykazali się niemałą wiedzą na temat energetyki jądrowej. Wykorzystując ciekawe formy wyrazu, z powodzeniem potrafili przekazać ją odbiorcom. Potwierdzeniem tego są laury przyznane młodzieży z Zespołu Szkół Zawodowych i Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej–Curie w Wolsztynie w konkursie ogłoszonym przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski.
Celem konkursu „Cała prawda o energetyce jądrowej w Wielkopolsce”, zorganizowanego z okazji ogłoszonego przez Sejm i Senat RP Roku Marii Skłodowskiej–Curie było zainteresowanie młodzieży szkolnej energetyką jądrową w kontekście możliwej budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej w Wielkopolsce, a także pobudzenie wyobraźni i nauka szukania oraz prezentowania argumentów "za" i "przeciw" powstaniu elektrowni jądrowej w Klempiczu. Ta niełatwa problematyka przypadła do gustu młodzieży z wolsztyńskich szkół. Rezultaty ich działań, cenne projekty, wyłoniono z 189 prac i zakwalifikowano do grupy finałowej.
Grupa młodzieży z ZSZ, zmotywowana przez opiekuna Iwonę Nowak, stworzyła pokaz medialny. Siła wyrazu to tekst utworu muzycznego autorstwa Jana Kolesińskiego i Radosława Krzyżanowskiego wyśpiewany w hip-hopowym rytmie. Projekt zdobył II miejsce w Wielkopolsce, a szkoła otrzymała 5.000 zł na doposażenie pracowni fizyczno-chemicznej.
Uczniowie LO z kolei, wraz z opiekunem Jarosławem Stańko, zaprezentowali się jako autorzy debaty, która przybrała niecodzienną formę przekazu informacji o korzyściach i zagrożeniach płynących z wykorzystania energetyki jądrowej. W czasie debaty, wzorowanej na rozprawie sądowej z głównymi jej elementami, tj. pełnym składem osobowym (sędzia, prokurator, adwokat, obsługa, ława przysięgłych) oraz specyficznym przebiegiem, powołano 12-osobową ławę przysięgłych losowo wybraną z widowni. Powołano także świadków i ekspertów, którzy świadczyli o określonych argumentach stron. Jednym z ekspertów był wykładowca Politechniki Poznańskiej, dr Arkadiusz Ptak. Werdykt ławy przysięgłych: energia jądrowa powinna być wykorzystywana w polskiej gospodarce. Anonimowa ankieta przeprowadzona wśród uczestników rozprawy dała podobny rezultat. Na konkurs wysłano materiał filmowy dokumentujący projekt. Jury przyznało licealistom III miejsce w Wielkopolsce z nagrodą finansową 3.000zł, również na doposażenie gabinetów lekcyjnych.
Symboliczne czeki i dyplomy wręczono dyrektorom szkół i młodzieży w Wyższej Szkole Zawodowej w Pile, a uczynili to: Hanna Trojanowska, wiceminister Ministerstwa Gospodarki i pełnomocnik rządu ds. energetyki jądrowej, senator Mieczysław Augustyn i poseł Adam Szejnfeld.
Katarzyna Lulkiewicz
Foto: Tymoteusz Żuchowski