Komunikat z Urzędu Skarbowego w Wolsztynie2014-02-06  
   Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie pragnie poinformować, iż wzorem lat ubiegłych ruszyła kolejna zimowa ogólnopolska akcja pod nazwą „Weź paragon”. Celem jej oprócz działań kontrolnych jest przede wszystkim podniesienie poziomu świadomości społeczeństwa w zakresie korzyści płynących z posiadania paragonu fiskalnego, zarówno w sferze tworzenia warunków uczciwej konkurencji oraz kształtowania postaw społecznych.
Zadaniem akcji jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie nie tylko dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników. Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.

W okresie ferii zimowych pracownicy administracji skarbowej będą prowadzić działania informacyjne i edukacyjne, zachęcać konsumentów do brania paragonów fiskalnych i sprawdzać, czy podmioty gospodarcze prowadzące działalność handlową lub usługową prawidłowo ewidencjonują sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. Przedsiębiorców nie stosujących zasad uczciwej konkurencji dopuszczających się nieprawidłowości w ewidencjonowaniu sprzedaży na kasach, nie ominie mandat, w wysokości od 168 zł do 3.360 zł. Takiej samej kary mogą spodziewać osoby odpowiadające za nadzór nad zatrudnionym personelem, których zadaniem jest dopilnowanie, aby sprzedaż prowadzona była z poszanowaniem przepisów prawa.
Paragon powinien być wręczony klientowi bez jego specjalnych starań, lecz takie zachowanie nie dla wszystkich sprzedających jest oczywiste. Dlatego też klienci powinni sami żądać paragonów, gdyż jest on dla nich ważny z kilku powodów:
  • Ułatwia złożenie reklamacji i dochodzenie swoich praw w przypadku, kiedy zakupiony towar lub usługa nie odpowiada jakości deklarowanej przez producenta lub posiada wady.
  • Umożliwia rachunkową i rzeczową kontrolę przeprowadzonej transakcji.
  • Umożliwia porównanie cen.
  • Sprzyja uczciwej konkurencji. Klient żądając paragon zmusza sprzedawcę do stosowania czystych reguł konkurowania. Jeżeli klient nie chce paragonu, sprzedawca może nie zarejestrować transakcji na kasie fiskalnej i tym samym nie odprowadzić podatku.
  • Biorąc paragon mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani.
  • Biorąc paragon klienci mogą oczekiwać, że zapłacony podatek powróci do nich w sposób pośredni, poprzez zadania realizowane i finansowane przez państwo.
  • Biorąc paragon klienci przyczyniają się do likwidacji „szarej strefy”. Sprzedawcy nie mają możliwości ukrywania swoich dochodów.

Kasa fiskalne jest jednym z czynników gwarantujących ochronę praw konsumenckich na rynku detalicznym.