Spotkanie grupy projektowej „ZaPaRoWaNi” 2013-07-08  
      W dniu 27 maja 2013 roku odbyło się spotkanie grupy projektowej „ZaPaRoWaNi” z Panem Ryszardem Kurpem i  Panem Jackiem Skrobiszem w siedzibie Powiatu Wolsztyńskiego.   ZaPaRoWaNi to grupa 12 młodych ludzi uczących się w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Wolsztynie, których opiekunem i mentorem jest  mgr Jarosław Stańko. Działają oni w ramach projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska”. Głównym tematem jaki wybrała sobie grupa  jest para, a jeśli para to oczywiście nasze kochane parowozy. Uczniowie postanowili zrobić trochę pozytywnego zamieszania wokół „wolsztyńskiej perełki”, czyli jedynej funkcjonującej w Europie parowozowni. Wszystko zaczęło się od pomysłu stworzenia multimedialnego przewodnika po muzeum, co bardzo ułatwiłoby zwiedzanie parowozowni. Licealiści zmierzyli się z tym zadaniem z ogromną pomocą wielu swoich nauczycieli , co poskutkowało nagraniem we własnym zakresie wersji  w języku polskim, angielskim i niemieckim (http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/liceum-wolsztyn/zaparowani/php/36.php).
Kolejnym punktem na liście ZaPaRoWaNyCh, było odnowienie jednego z parowozów. Młodzież wybrała najdostojniejszą z możliwych, czyli „Piękną Helenę”. Praca nie była łatwa, ale to nie oznacza że niewykonalna, zwłaszcza jeśli ktoś ma tyle pozytywnej energii, co ZaPaRoWaNi. Wystarczyła ropa i sterta szmat a „Piękna Helena” znowu zaczęła lśnić jak nigdy dotąd. To nie koniec pomysłów wolsztyńskich licealistów. Postanowili wykorzystać fakt, iż na coroczną paradę parowozów przyjeżdża ogromna liczba turystów, dzięki temu mogli zaprezentować siebie i swoją maszynę parową przed większą publicznością. ZaPaRoWaNi udzielali się więc jako „patrol informacyjny”, służąc pomocą przybyłym do Wolsztyna gościom. Dzięki temu nadarzyła się niezwykła okazja sprawdzenia swoich umiejętności językowych, co dla wolsztyńskich licealistów nie było problemem. Wieczorem ZaPaRoWaNi wystąpili w programie telewizyjnym,  emitowanym na żywo w TVP1 oraz porannym „Kawa czy herbata”{linki poniżej} . Dzięki temu mogli dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców i opowiedzieć całej Polsce o swoich działaniach. W ramach projektu mieli okazję przejechać  się wielokrotnie parowozem i zobaczyć jak to wszystko wygląda od środka. Wiązało się to oczywiście z  ogromnymi  emocjami  tych  młodych ludzi. A jeśli chodzi o najmłodszych, to również o nich pomyślano podczas obchodów Dnia Dziecka w parowozowni, gdzie grupa była współorganizatorem wielu atrakcji. Począwszy od przejażdżek pociągami retro, parowozami a nawet ręczną drezyną, a skończywszy na „kolejowych” zabawach zręcznościowych i konkursie plastycznym, wszędzie tam Zaparowani służyli pomocą wszystkim dzieciom i ich rodzicom.
Aktualnie uczniowie pracują nad przywróceniem do dawnej świetności   dźwig kolejowy angielskiego pochodzenia, który stoi zapomniany na bocznicy.
ZaPaRoWaNi zajmują się nie tylko parowozami, starają się ukazać różne aspekty pary. Zaczęli od doświadczeń fizycznych, gdyż fizyka jest im bardzo bliska. Przedstawili wiele ciekawych doświadczeń takie jak : wyznaczanie ciepła parowania, badanie wilgotności powietrza czy implozja puszki. Nie zabrakło też eksperymentów z ciekłym azotem.  Zapoznali się także z zasadą działania maszyny parowej, przy czym również tutaj nie skończyło się tylko  na teorii. ZaPaRoWaNi postanowili sprawdzić zdobytą wiedzę w praktyce i zbudować własny pojazd napędzany parą. Poprzeczka została postawiona naprawdę bardzo wysoko, ale i tym razem się udało, bo nie ma rzeczy niemożliwych dla tej grupy. Pojazd napędzany siłą pary i sterowany za pomocą fal radiowych, stał się hybrydą która  miała swoje „pięć minut” również w telewizji publicznej. Nie obyło się oczywiście  bez prezentacji przed szkolną publicznością, dla której przede wszystkim został on zbudowany. Wszyscy byli pod wrażeniem, a ZaPaRoWaNi byli dumni z pracy jaką włożyli w zbudowanie maszyny.
 Następnym pomysłem było ukazanie artystycznej natury pary. Zatem, aby wrażenie było maksymalnie dobre, postanowili zaparować jedną z klas lekcyjnych. Miało to na celu ukazanie jak silne zaparowanie powietrza utrudnia widoczność, a tym samym percepcję człowieka. Licealiści przygotowali niespodziankę dla gimnazjalistów i zaparowaną klasę zamienili w „Zaparowany świat”, gdzie było do wykonania kilka zadań zręcznościowych. Gimnazjaliści wchodzili do niego w maskach gazowych z latarkami, aby mimo wszystko poprawić  widoczność. Sprawiło to wiele radości zarówno gimnazjalistom jak i licealistom.
Kolejny  problem podjęty przez Zaparowanych  dotyczył zastosowania pary w życiu codziennym. Grupa przygotowała program kulinarny, w którym przyrządzenie  potraw opierało się na parze. Następnie postanowili sprawdzić parę jako niezbędnik do sprzątania. I tym razem para pokazała na co ją stać, nie było najmniejszych problemów z usunięciem brudu z różnych powierzchni, wykorzystując parowego mopa. Para jest wszechobecna, krąży w przyrodzie nieustannie, co ZaPaRoWaNi uświadomili młodszym kolegom podczas dni otwartych w liceum jak i spotkań w szkole podstawowej. Poprzez zaangażowanie w pracę w parowozowni, grupa zdobyła wiele cennego doświadczenia, ale także zainteresowali się koleją. Postanowili przygotować interaktywną mapę przedstawiającą linie kolejowe wychodzące z Wolsztyna. Na przykład, po wskazaniu określonej stacji na mapie,  można zobaczyć zdjęcie stacji dzisiaj jak i w przeszłości. ZaPaRoWaNi zagłębili się w historię kolejnictwa angielskiego, którą uważa się za kolebkę transportu szynowego, jak i piękną przeszłość polskiej kolei, szczególnie kultywowanej w naszym mieście.  Licealiści przygotowali wiele prezentacji multimedialnych oraz materiałów filmowych, przedstawiających te i mnóstwo innych zagadnień podejmowanych przez tę aktywną grupę, a  które systematycznie publikowano w różnych formach w Internecie.  ZaPaRoWaNi to młodzi ludzie z pasją, którzy  z niespotykanym zainteresowaniem podchodzą do parowozów i pary.
Zostało to chyba docenione, ponieważ Pan Starosta przekazał na ręce  grupy dwadzieścia odtwarzaczy mp3, dzięki którym Zaparowani mogą ukończyć prace nad audio przewodnikami  po muzealnych eksponatach naszej drogiej wolsztyńskiej parowozowni.  
 {link do filmu ze spotkania w starostwie: https://www.youtube.com/watch?v=8YGdCGwdShY}
W lipcu rozpoczęło się  głosowanie społecznościowe, które zadecyduje o miejscu konkursowym grupy w projekcie „E-szkoły Moja Wielkopolska”,  do którego serdecznie wszystkich Internatów zapraszają. Jednak niezależnie od ostatecznych wyników i tak wszyscy członkowie grupy „ZaPaRoWaNi” jednogłośnie uważają się za niezmiernie szczęśliwych ludzi, ponieważ mogli przez te ostanie miesiące przeżyć wiele niezapomnianych chwil.
 „ZaPaRoWaNi” proszą o głosy i mają nadzieję, że zasługują na pięć gwizdek:
 http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/liceum-wolsztyn/zaparowani/
Wiele o „Zaparowanych” można dowiedzieć się również na Facebooku:
https://www.facebook.com/zaparowani?ref=stream
oraz z artykułów na stronie projektu „E-Szkoła Moja Wielkopolska”
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/pag/496.php
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/pag/519.php
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/pag/538.php
http://www.eszkola-wielkopolska.pl/pag/582.php
„ZaPaRoWaNi” mieli możliwość promowania projektu, szkoły i całego powiatu w TVP1 w programie „Kawa czy herbata”:
http://www.tvp.pl/styl-zycia/magazyny-sniadaniowe/kawa-czy-herbata/wideo/na-czym-polega-fenomen-parowozow/10892273
http://www.tvp.pl/styl-zycia/magazyny-sniadaniowe/kawa-czy-herbata/wideo/czar-lokomotyw-parowych/10892176